هجرت‌نوشته‌ها

سلام خوش آمدید

ماستریخت

دوشنبه, ۸ ژانویه ۲۰۲۴، ۰۵:۱۵ ب.ظ

خب خب :))

بازم اومدم خاطره‌نویسی کنم برم. 

این چند روز هوا خیلیییییی سرد شده و حدود منفی ۵ اینطوراست. دیروز گفتیم کجا بریم که یخ نزنیم؟‌من گفتم بریم قطارسواری :)) راه افتادیم به سمت ماستریخت -از جنوبی‌ترین شهرهای هلند که نزدیک مرز بلژیک و آلمانه- که از اینجا با قطار ۲.۵-۳ ساعت راهه. منم که کلا عاشق قطارهای اروپایی‌ام. اینقدر که راحته و از پنجره میشه زیبایی تماشا کرد. 

بعد از حدود ۳ ساعت و گذشتن از کلی شهر و دو تا استان مختلف رسیدیم ماستریخت. حقیقتش اینکه ماستریخت اصلا شبیه شهرهای دیگه‌ی هلندی که من دیده بودم نبود و بیشتر شبیه شهرهایی بود که تو آلمان دیده بودم (با اینکه به مرز بلژیک نزدیکتره تا آلمان). شهرش رو خیلی پسندیدیم و خب واقعا متفاوت بود. 

ماستریخت از نظر تاریخی تاریخی و فرهنگی خیلی غنیه. تو دوره‌های مختلف تاریخی توسط فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف اشغال شده بوده که ازشون آثار فرهنگی باقی مونده. مثل پروس‌ها، اتریشی‌ها و اسپانیایی‌ها. یه سری غار خیلی جذاب داره که ما البته نرفتیم دیروز. ولی می‌دونم جزء جاهاییه که توریست‌ها حتما ازش بازدید می‌کنند.

ما بیشتری به روح شهر توجه کردیم و البته دروازه‌ی شهر و کلیساهاش رو دیدیم و یه کتابفروشی خیلی جذاب که یه کلیسای بزرگ و باشکوه و قدیمی بوده که تبدیل به کتابفروشی شده. برای من خیلی جذابه این طرز استفاده‌شون از کلیساها. امتحانات هماهنگ بین مدارس،‌امتحانات بزرگ کالج‌ها، دفاع دکتری، کنسرت‌ها، ایونت‌های مختلف فرهنگی، و ... تو کلیساها برگزار میشه. اینم که از کتابفروشی:دی نمیتونم چیز مشابهی رو در مورد مسجد تصور کنم.

این کتابفروشیه رو من خیلییی دوست داشتم. 

 

به جز این یه کلیسای واقعی (منظورم کلیساییه که برای عبادت استفاده می‌شه و نه برای امور متفرقه) هم رفتیم که اسمش کلیسای «بانوی ما» بود و خیلی باشکوه و ترسناک بود. تاریک با سقف‌های بلند و نورهای ترسناک. 

 

کلیساهه خیلی هم شلوغ و پر تردد بود چون ماستریخت تو بخش کاتولیک هلند واقع شده که از قضا بر خلاف سمت‌های ما هنوز خیلی هم مذهبی و مقیدند. 

یه متن زیارتنامه/دعای زیبا هم داشت که من خیلی دوستش داشتم.

به جز اینا کمی در شهر قدم زدیم و در و دیوار تماشا کردیم که البته تو دمای منفی کار راحتی نبود. :))‌در نهایت هم دوباره ۳-۳.۵ ساعت قطار سواری داشتیم تا برسیم خونه. در مجموع سفر یک‌روزه‌ی جذاب و دوست‌داشتنی بود و خسته هم نشدیم اصلا. 

 

  • مهسا -

نظرات (۵)

باز خوبه تو اون سرما بازم یه جایی رفتید. 

کلیساهای کاتولیک فکر کنم تقریبا یه معماری داشته باشند. تو چیزی می دونی؟ 

 

ولی کتابفروشی تو کلیسا خیلی قشنگ بود. 

 

قطار سواری تو مسیر قشنگ خودش یه جور جاذبه گردشگری هست. 

بلیط قطار تو این مسیر تقریبا چقدر هست؟

 

دوستم چند وقت پیش اومده بود اروپا و از بلیط قطارا شوکه شده بود!! 

 

مرسی که می نویسی. 

البته مرسی از مامان و بابات بیشتر :)) 

پاسخ:
آآآره کلیساهای کاتولیک و کلیساهای ارتدوکس هر کدوم معماری خاص خودشون رو دارن که تقریبا ثابته. کلیساهای پروتستان هم که معماری خاصی ندارن. با این حال فضا و وایبی که هر کدومشون میدن منحصربه فرده و هیچ دو کلیسایی وایب یکسان ندارن. من عااااشق کلیسام و هر کلیسایی دم دستم باشه میرم توش :)) 

قطار خیلیییییییییییییییییی گرونه اینجا. رفت و برگشت به جایی که رفتیم میشد نفری ۵۵ یورو. ولی من اشتراک ماهانه گرفته بودم که اینجوریه که ماهی ۳۰ یورو میدم ولی به جاش آخری هفته‌ها رایگان میشه و توی هفته هم ساعات غیر اوج مصرف (اوج مصرف میشه ۴ تا ۶ و نیم عصر و ۶ تا ۹ صبح) ۴۰ درصد تخفیف داره. دیگه چون آخر هفته بود برامون مجانی میشد.


قربووونت :)) منم از مامان بابام متشکرم :* 

وای چه گرونه قطار!! 

پاسخ:
حمل و نقل عمومی خیلییی گرونه اینجا :)) قشنگ ورشکست میکنه آدمو :))

چقدر قشنگه اروپا:) مرسی از عکسها

اینکه ۳۰ یورو دادی، با همون یه بلیط که نمیشد برای مامان بابات را حساب کنی؟؛))

ولی بنظرم کسی درآمد یورو داشته باشه پنج شش ساعت مسافرت با قطار، ۵۵ یورو زیاد نیست؟ زیاده برای خود مردمشون ؟ 

 

پاسخ:
قربوووون شما! :) من واقعا هنوزم به نظرم اروپا بهشته از نظر خوشگلی:)))
نه واسه اونا هم جدا دادم :)) چون من خونه‌م آمستردام نیست برای رفت و آمد خیلی زیاد از قطار استفاده میکنیم و قطار گرونه. برای همین برامون به صرفه بود که اشتراک ماهانه بپردازم برای اونا هم. 

۵۵ یورو واقعا برای قطار زیاده. یعنی برای یه خانواده ۴ نفره میشه بیشتر از ۲۰۰ یورو که خب واقعا زیاده. 

چه سفر خوبی.. عکسهای کتابفروشی خیلی قشنگ هستند..

پاسخ:
جای شما خاااالی! البته که کلیساهای ما به پای کلیسا خوشگلای ایتالیا که شما بودین نمیرسن :))

همیشه به سفر و خوشی🌷🌷

پاسخ:
ممنوووونم! :)‌

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
هجرت‌نوشته‌ها

مرغ مهاجری هستم در پی وسعت بخشیدن به دنیای خود.

طبقه بندی موضوعی