هجرت‌نوشته‌ها

سلام خوش آمدید

BlogMas- روز سیزدهم- ازدواج با ربات‌ها

دوشنبه, ۱۳ دسامبر ۲۰۲۱، ۱۲:۱۵ ب.ظ

دیشب تو یک گروهی داشتیم صحبت می‌کردیم که یکی از بچه‌ها تعریف کرد که توی یکی از حلسات درس Human Computer Interaction شون (توروخدا ما چه طوری این درسو پاس کردیم و مردم چطوری!)‌ این مسئله مطرح شده که «اگر» روزی ربات‌ها اینقدر پیشرفت کنن که شکل انسان بشن، آیا باید ازدواج با ربات‌ها قانونی بشه؟ چه مشکلات و مسائل و ابعاد فلسفی و قانونی مطرح می‌شه؟

گفت مثلا یکی از بچه‌ها این مسئله  رو مطرح کرده که وقتی یکی رباته و صاحبش میشیم، در مقام بالاتر از اون قرار می‌گیریم و هم‌رده نیستیم (مثل حالت رئیس و کارمند). در این حالت بحث کانسنت و توافق چی میشه؟ شاید رباته موافق نیست ولی مجبور میشه به خاطر رتبه‌ش قبول کنه.


یا یکی دیگه این رو مطرح کرده که وقتی اینقدر دیتا ازمون جمع می‌کنه، بعدش که ما بمیریم این میره همسر یکی دیگه میشه، با دیتای ما چه میکنه؟ ما حق داریم درموردش تصمیم بگیریم یا نه؟ و از این صحبتا!:)) 

 

من عمییییقا امیدوارم هیچوقت علم اینقدر پیشرفت نکنه که بخوایم به طور جدی چنین بحثی رو مطرح کنیم! :D ولی حتی از لحاظ فرضی هم فکر کردن بهش برای من خیلیییی غریب بود! بعدش هم سرچ کردم درموردش و این مقاله رو دیدم: Tying the knot with a robot: legal and philosophical foundations for human–artificial intelligence matrimony! مقاله‌هه مال دپارتمان مطالعات تاریخ، فلسفه و دین دانشگاه آریزونا استیته. به طور کاملا جدی اومده بررسی کرده که قانون اساسی آمریکا چه چالش‌هایی خواهد داشت اگر بخواد روزی ازدواج با ربات‌ها رو مجاز بدونه. و اومده از زمانی شروع کرده که قانون اساسی اکستند شده تا ازدواج با همجنس رو بپذیره. 

من مقاله رو کامل نخوندم و فقط یه نگاه کلی بهش انداختم ولی واقعا برام کل این ماجرا، این سوال فرضی و فکر به ابعاد مختلفش عجیب و باورنکردنیه. یکی از مباحثی که دیدم توش بحث شده، مسئله‌ی تبعیض احتمالی نسبت به ربات‌ها در برابر انسان‌هاست. چوت احتمالا همیشه حق به انسان‌ها داده می‌ؤه و یه برتری ذاتی رو حفظ می‌کنن.  



یکی دیگه از بچه‌ها یک سوال دیگه رو مطرح کرد. گفت: اگر یه همسر خیلییی خوب داشته باشی و اصلا حس کنی نیمه‌ی گمشده‌ته و اینا، ولی یه روز بهت بگن شاید این رباتی باشه که تست تورینگ رو با موفقیت طی کرده و یه پاکت بهت بدن که توش نوشته که همسرت رباته یا آدم، چه می‌کنی؟ باز می‌کنی پاکته رو یا نه؟ اگر باز کنی ببینی رباته چی کار می‌کنی؟ من گفتم باز می‌کنم و اگر هم ربات باشه می‌ذارم میرم.:)) احساساتمو خرج کی دارم می‌کنم؟! :))

ولی خدایی چنین دنیایی منو می‌ترسونه! :D امیدوارم هوش مصنوعی هیچوقت به اینجا نرسه. تا جایی هم که سواد من می‌رسه این چیزا بیشتر شبیه کتابای ایزاک آسیموفن تا واقعیت هوش مصنوعی. ولی خب به هرحال این سوالات فرضی فلسفی جذابیت خودشون رو دارن و نیازمند تفکر انتقادی عمیقی هستند. 

  • مهسا -

نظرات (۵)

من چند سال پیش تو یه مقاله‌ای خوندم که این بحث هست که اگه ربات‌ها پیشرفته باشن حقوقی داشته باشن و اینا. و از اون وقت هر بار یادش می‌افتم تعجب می‌کنم و واقعاً نمی‌دونم چطور می‌شه ردش کرد، گرچه به نظر درست نمی‌آد.

پاسخ:
واقعااا جالب و ترسناک و عجییییبه :)))

یاد فیلم her افتادم :دی

ولی واقعا فکر کردن به جوانب حقوقی و فلسفی این چیزا خیلی جالبه! من تا حالا بهش فکر نکرده بودم. بعید هم نیست واقعا یه روزی اتفاق بیفته :)))

پاسخ:
دقیقا توی مقاله‌هه از مثال فیلم her شروع کرده حرفشو :))

واقعااا بعید نیست :))) + خیلی جالبه فکر کردن بهشون! ولی نمیدونم چرا منو این همه میترسونه :))

وایییییییییی :))

 

یاد فیلم her  افتادم!

 

آقا سوال من این هست که بچه چی میشه این وسط؟ :)) 

پاسخ:
اتفاقا توی مقاله‌هه از مثال فیلم her شروع کرده حرفشو :))))

بچههههه :)))))))))))) اینقدر این روزها زوج‌ها به سمت بچه نداشتن میرن که فکر نکنم مشکلی پیش بیاد :)) 

سلام مهسا جون

اوه اوه. چه مسایلی مطرح میشه بعد ازدواج انسان و ربات! 

اصلا حالا ازدواج هیچی. بعد هر رابطه ای خوب اون ربات کلی اطلاعات ازت جمع کرده. کی حاضره اینقدر حریم خصوصی اش رو به خطر بندازه که با یه ربات اینقدر هوشمند ارتباط بگیره؟ آقا همون جاروبرقی هوشمند و سایر لوازم منزل هوشمند باشن... کافیه! دیگه نمیخواد با ما تعامل بکنن! 

پاسخ:
سلاااااااام:*** ببین کی اینجاست! صفا آوردین :)

وای دقیقا :)))) من هنوز از تلویزیون هوشمند هم میترسم =)) فکر میکنم صدامونو گوش میده ضبط میکنه =)))

منم یاد فیلم her افتادم... :))

من یه صحبتی با اطرافیانم در مورد یک مساله میکنم، چند دقیقه بعدش سرچ اینستاگرام در مورد همون موضوع خیلی بخصوص بهم مطلب پیشنهاد میده، کاملا احساس بدی پیدا میکنم، دیگه واقعا ربات به عنوان همسر را نمیتونم تحمل کنم...

پاسخ:
وای دقیقا :)))))))) منم همینطور:))) خیلی بدم میاد از این حس که کسی منو چک میکنه. چه برسه رباته بخواد بیاد بشه نزدیکترین آدم زندگیم!!!
البته ممکنه چندسال دیگه بگم همون ربات هم خوبه به خدا=)))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
هجرت‌نوشته‌ها

مرغ مهاجری هستم در پی وسعت بخشیدن به دنیای خود.

طبقه بندی موضوعی