هجرت‌نوشته‌ها

سلام خوش آمدید

BlogMas- روز شانزدهم- فرهنگ

پنجشنبه, ۱۶ دسامبر ۲۰۲۱، ۱۰:۳۸ ب.ظ

حالا که یه مقداری زبان می‌فهمم و با تلاش زیاد خودم برای اینکه زیاد بخونم و هرچی دم دستم هست رو مطالعه کنم و کلمات جدید دربیارم، نشستم و دو تا سریال هلندی دیدم. یه دونه سریال از کامیونیتی مراکشی‌های هلند و یکی هم یه سریال دو سیزنی طنز در مورد به مدرسه‌‌ی دبستان. و خب باید بگم کلا نگاهم و دانشته‌هام نسبت به فرهنگشون چندین درجه تفاوت کرده! همینه که می‌گن زبان دروازه‌ی فرهنگه. :)‌ اون سریالی که از کامیونیتی مراکشی‌ها بود خیلی چیزهای جالبی داشت از نمونه‌های نژادپرستی پنهانی که جریان داره، از بسته بودن فکر خانواده‌های نسل اول مهاجر مسلمون و این جامعه‌ی بسته تشکیل دادنشون و تفاوت نسلی که مهاجرای نسل دوم پیدا کردن و ... . با اینکه از نظر سینمایی افتضاح بود، برای من نکات جالب زیادی داشت.

سریال دوم که توی یه دبستان می‌گذره یه مقدار خوبی بهم دید داد درمورد اینکه مدرسه‌هاشون چه شکلیه و رابطه‌ی معلم با شاگرد چطوریه و درس‌ها چطورین. و خب یه تعصب و تبعیض خیلی تیپیکال علیه مهاجرا و مسلمونا که خب البته چون طنز بود از عمد بزرگ شده بود. اینا رو آدم همینجوری متوجه نمیشه و حس نمی‌کنه. باید بره تو بطن فرهنگشون تا متوجه بشه. یه بار دوست هلندیم می‌گفت من وقتی با دوست‌پسرم انگلیسی حرف می‌زنم بقیه دیگه نمی‌فهمن من هلندیم و اون وقته که می‌شنوم و می‌فهمم حرف‌هایی رو که درمورد مهاجرها و غریبه‌ها زده می‌شه. فکر می‌کنن من نمی‌فهمم در حالی که خب من می فهمم چی دارن می‌گن! گفت کاملا می فهمم که شما هم تا هلندی یاد نگرفتین درک و تجربه‌ی متفاوتی از جامعه دارید تا وقتی وارد فرهنگ بشید.

امروز خیلی به این مسئله‌ی در هم‌آمیختگی زبان و فرهنگ فکر کردم. و واقعا خسته‌م از فکر کردن. الان تنها چیزی که می‌خوام اینه که برم خونه. خیلی خسته و کلافه‌م. آخرین تعطیلی رسمی اینجا تو ماه می بوده و داریم کلافه می‌شیم از تعطیلی نداشتن بعدش. حتی تعیلات کریسمس و سال نو هم افتاده به آخر هفته. که البته من دیگه مرخصیم از روز کریسمس شروع میشه. :)

  • مهسا -

نظرات (۳)

واسم جالبه که اینقدر در مورد نژادپرستی می نویسی!

 

ما هم اینجا نژادپرستی داریم ولی خیلی خیلی خیلی کمتر از اونجاست و من شاید سالی یکی دو بار چیزی حس کنم! 

 

آخ جون یه هفته دیگه میری خونه :) 

پاسخ:
نه نه! من اصلا حس نکردم که! دارم درمورد سریالا حرف میزنم که بهم نشون میدن یه چیزی اون ته‌ها هست در هرحال. هرچند در ظاهری که ما به عنوان خارجی که از دور وایساده و زیاد قاطی نشده باهاشون حس نمیکنیم.
هلند به فرهنگ پذیرنده گ‌ش معروفه اصلا. نژادپرست نیست اصلاا در ظاهرش.

مرخصی پیشاپیش مبارک :) همین که نژادپرستی در لایه های پنهانی باقی میمونه جای شکر داره..

پاسخ:
مرسییییییی :) آره واقعا! :)) همین که تا حالا حس نکردمش خداروشکر!

وای واقعا زبان دروازه فرهنگه! من توی اینستاگرام یه سری از اینفلوئنسرای اتریشی و آلمانی رو فالو کردم و مثلا کامنتا رو می خونم و می‌بینم عهه چقدر جالب که مردم اینجوری فکر می‌کنن. فیلم و سریال هم فکر خیلی خوبیه باید برم شروع کنم ببینم!

این نژادپرستی رو هم من میدونم وجود داره ولی دلیل اینکه تا حالا مستقیم حس نکردم همینه که همش دانشگاهم و با آدمای تحصیل‌کرده‌تری در ارتباطم، فکر می‌کنم وقتی آدم بیشتر وارد جامعه بشه فرق می‌کنه.

پاسخ:
عهههه چه ایده‌ی خوبی!‌ برم اینفلوئنسراشونو فالو کنم.

اوهوووم!‌به ویژه خیلیا میگن تا بچه شون نرفته مدرسه واقعا وارد جامعه نشدن انگار و این چیزارو حس نکردن...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
هجرت‌نوشته‌ها

مرغ مهاجری هستم در پی وسعت بخشیدن به دنیای خود.

طبقه بندی موضوعی