هجرت‌نوشته‌ها

سلام خوش آمدید

ایتالیا

سه شنبه, ۱۹ آوریل ۲۰۲۲، ۱۱:۱۲ ق.ظ

از وقتی بچه بودم دوست داشتم که یه روزی ایتالیا رو ببینم. بعدتر که با مسیحیت آشنا شدم و فیلم‌های زیادی در این مورد دیدم و کتاب‌های زیادی در این مورد خوندم، عطش دیدن واتیکان هم افتاد به جانم. 

حالا بالاخره به لطف تعطیلات ایستر، من به یکی از آرزوهام رسیدم و موفق شدم رم و واتیکان و فلورانس رو از نزدیک ببینم. توصیف حسم وقتی توی واتیکان بودم و چشمم به اون گنبد کلیسای اصلی واتیکان افتاد شدنی نیست. 

تجربه کردن مهد و پایگاه اصلی مسیحیت در مسیحی‌ترین تعطیلی و مناسبت سال واقعا جذاب بود. :)) 

دیدن نقاشی‌های میکل آنژ روی سقف و دیواره‌های Sistine Chapel باعث شد اشک از چشمام بیاد. تصور اینکه داشتم از نزدیک نقاشی‌هایی رو می‌دیدم که میکل آنژ شخصا با دستای خودش کشیده و به خاطرش یک سوم بیناییش رو از دست داده باعث شده بود زیادی احساساتی بشم. :))

توی رم هم همه‌ش خداروشکر می‌کردم که تو این شهر زندگی نمی‌کنم اگر نه تا الان ۹۰ کیلو شده بودم. :))))))) همه چیز بی‌نهایت خوشمزه و چاق‌کننده بود. خداروشکر که هلند هیچی نداره و حق انتخابمون بین گرسنگیه و سبزی و پنیر خوردن. :)))

ما بلیت جاهای اصلی رم (کلسئوم و موزه‌ی واتیکان و سیستین چپل) رو زودتر خریده بودیم در نتیجه نه لازم بود تو صف‌های طولانی وایسیم و نه به در بسته می‌خوردیم در این شلوغ‌ترین وقت سال در ایتالیا. ولی برای فلورانس بلیت نخریده بودیم و متاسفانه هیچ بلیتی نمونده بود که بتونیم داخل بناهای فلورانس رو ببینیم. ولی برای من که علاقه‌ی شخصیم معماری نیست و دوست دارم وایب شهر رو دریابم و اکسپلورش کنم و کلیساهارو ببینم به قدر کافی خوب بود و خیلی هم دوست‌داشتنی بود. 

چند تا چیز که از ایتالیا تو ذهنم موند:

۱. همه می‌گفتن ایتالیا خیلی ارزونه و اینا. چیزی که ما دیدیم این بود که قیمت همه چیز به جز حمل و نقل عمومی عین هلند بود. نمی‌دونم به خاطر ایستر گرون کرده بودن، سر مارو که توریست بودیم کلاه می‌ذاشتن (که این بعیده چون قیمتا رو روی دیوار نوشته بودن) و یا اینکه به خاطر ضررهای مالی دوره‌ی کرونا الان اینجوری گرون کردن همه چیز رو. 

۲. همه می‌گفتن تو ایتالیا دستشویی‌های آب‌دار (!) خواهیم دید (بیده). راستش ما حتی یک جا هم ندیدیم از این دستشویی‌ها. :)) (در حالی که تو فنلاند هر دستشویی رندومی -حتی مثلا توی مک‌دونالد- شلنگ داشت).

۳. ایتالیا همون اندازه‌ای که همه میگن بی‌نظم و خرتوخر بود :))) میزان تاخیر قطارها در حدی بود -و این مسئله یه نرم بود نه استثنا- که تابلوهای اعلام زمان و سکوی حرکت قطارها یه ستون جداگانه داشت برای اعلام میزان تاخیر!! طرز از خیابون رد شدن مردم و میزان اهمیت دادن راننده‌ها به خط عابر پیاده و چراغ عابر پیاده با ایران قابل رقابت بود. :))) یه جا ماشینا طوری کج و کوله روی خط عابر پیاده وایساده بودن که ما حتی نمی‌تونستیم چراغ عابر رو ببینیم (که سبز بود :)) ). 

۴. به جز توی مغازه‌ها،‌هیچ چیزی قیمت مشخصی نداشت. مثلا می‌گفتیم این شال چنده؟‌ می‌گفت ۲۵ یورو ولی چون تویی ۱۵ بده. :)))))))))))))))) دیگه خداوکیلی تو اصفهان هم اینقدر تابلو نیستن موقع گرون‌فروشی :)) ما اینقدر سردمون بود توی فلورانس که مجبور شدیم شال بخریم. شالهای قشنگ بنگلادشین ولی خب مجبور به چونه‌زنی شدیم. مثلا این شال قشنگی رو که گرفتم میگفت ۲۵ یورو و من می‌گفتم ۱۵ و آخرش روی ۱۸ توافق کردیم. :))  آخرین باری که سر قیمت چیزی چونه زده بودم حدود ۱۰ سال پیش بود. :))))

۵. توی رستورانا یه مقدار خوبی بی‌اعصاب بودن. :)))) قاشق چنگالامونو از جلومون برداشته بودیم که عکس بگیریم، طرف بدون اهمیت به اینکه داریم عکس می‌گیریم پرید اومد قاشق و چنگالا رو مرتب کرد گذاشت سر جاش گفت: so unorganized :))))) غذاهارم که مگه جرئت داشتیم دوست نداشته باشیم مثلا؟:)))

۶. متاسفانه نه موفق شدم تیرامیسو بخورم و نه حتی چیزکیک. :(‌ ای بی‌تربیتا! چرا خوراکی‌های به این خوشمزگی رو به خاطر ریختن یکی دو قاشق الکل غیرقابل استفاده میکنین؟:(((( واقعا دردناک بود این که نمیتونستم تیرامیسو بخورم. :)) لازانیا هم نتونستم بخورم چون وجترینشو پیدا نکردم. :( 

۷. وااای نگم از خوشمزگی جلاتوهاشون. وااای... :)) 

۸. توی کلیساها پوشیدن دامن کوتاه یا آستین خیلی کوتاه ممنوع بود. عین گشت ارشاد ایران که یه موقعی با چشم متر می‌کرد قد مانتو رو و بابت یه بند انگشت بالا یا پایین بودن نسبت به زانو تعیین می‌کرد که باید گیر بده یا نه، اینام همین بودن. :)) تو یه کلیسا بودیم و یه مردی توی کلیسا راه می‌رفت و با چشم قد دامن و شلوارک خانوما و آقایونو اندازه می‌زد. مثلا به یه زوجی درجا گیر داد و بیرونشون کرد ولی به یه خانم دیگه به خاطر اینکه یه نصف بندانگشت دامنش بلندتر بود کاری نداشت. :)))) همه‌ی ادیان مثل همن انگار. گیر چطوری لباس پوشیدن مان. :)) 

۹. شهر پرررررر از بی‌خانمان بود و کلی آدم گوشه و اطراف شهر توی خیابون می‌خوابیدن. با درجه‌ی کمتر از این هم توی آلمان و حتی اتریش دیده بودیم. من تا حالا یه بار هم توی هلند همچین صحنه‌ای ندیدم. هلند رو صددرصد برای زندگی ترجیح میدم.

۱۰. توی هلند ما دیگه هیچ قانون کرونایی نداریم عملا. ولی ایتالیا خیلی جدی بود در این مورد. فکر می‌کنم شاید به خاطر این که اون اول کار بیشترین تلفاتو داد... همه جا استفاده از ماسک FFP2 اجباری بود و ماسک جراحی قبول نمی‌کردن. گواهی واکسنو هم چک می‌کردن همه جا. 

۱۱. مجددا تجربه‌ی برگشت از اتریش تکرار شد!! پرواز overbook شده بود و بهم استرس وارد شد برای برگشت. یه نفر نیومد و صندلیشو دادن به من. واقعا با این حرکت ایرلاین‌ها کنار نمیام...

۱۲. دو نفر ازمون پرسیدن کجایی هستین و وقتی گفتیم ایران،‌گفتن احمدی‌نژاد! :(((((((((((( واقعا انصاف نیست :))) 

۱۳. تو سفر وین و پراگ هم با رعنا روزی ۲۲-۳ هزار قدم راه می‌رفتیم. به خصوص تو پراگ کلا وسیله‌ی نقلیه سوار نشدیم و همه جارو پیاده می‌رفتیم. ولی ۲۲-۳ هزار قدم معقول و منطقیه. ما اینجا روز اول جوری از خود بیخود شده بودیم که ۴۰ هزار قدم راه رفتیم. :)))))))))))))))))))))))))) و خب نه تنها شبش بلکه روزهای بعدش هم هنوز با درد پا و کمر مواجه بودیم. شخصا چند تا مسکن مجبور شدم مصرف کنم. :))‌روزهای بعدی همون حد معقول ۲۲ هزار قدمو حفظ کردیم. کلا هم به جز برای رفت و برگشت از فرودگاه و واتیکان سوار وسیله‌ی نقلیه نشدیم. یعنی کل رم رو پیاده گشتیم. واقعا کیف داد. و واقعا هم ما وقت نداشتیم. فکر می‌کنم اگر می‌خواستیم توی یه روز اون همه راه نریم باید یه روز به سفرمون اضافه می‌شد تا برسیم به دیدن همه چیز (چون اون روز عملا اندازه‌ی دو روز راه رفتیم و چیز میز دیدیم). توصیه‌م اگر که می‌خواید به رم و فلورانس برید اینه که صددرصد قبلش بلیت همه‌ی جاهای مهم رو اینترنتی بخرید و بعدش هم که حداقل ۱ روز کامل رو برای فلورانس بذارید و ۱ روز برای واتیکان و ۲-۳ روز برای رم. توصیه ی بعدی هم اینکه کفش خوب فراموش نشه. چون لازمه که یه عالمه پیاده‌روی کنین. :)) به نظرم کفش خوب تنها چیزیه که نیاز دارین در این سفر (به جز احتمالا کرم ضد آفتاب خوب و کلاه نقاب‌دار برای جلوگیری از سوختگی). 

۱۴. رم از این شهراست که آدم وقتی ترکش می‌کنه مطمئنه یه روزی دوباره بهش برمی‌گرده. از این شهرها که «آن» دارن. 

 

 

  • مهسا -

نظرات (۶)

خلاصه بخوام بگم من یک حسودم الان :))

 

خیلی خوبه که تعطیلات میرید جاهای به این خوشکلی :) قبلا هم بهت گفتم بجای منم خوش بگذرون تا حداقل جای حسودیم کمتر بسوزه :))  دفعه دیگه رفتی ونیز هم برو لطفا :) 

 

پرواز overbook خیلی نامردیه! چرا اینقدر بی انصاف و نامرد هستند آخه؟!!

 

 

پاسخ:
عزیزم :))))
یکی از خوبیای اروپا این کشورهای متعددشه :)) به روی چشم :***
سفر بعدی ایتالیا ایشالا ونیز و میلان :)‌) این شهرها از هم خیلی دورن. رم و فلورانسو معمولا با هم میرن و میلان و ونیزو با هم.

خیلی کارشون زشته :| واقعا درک نمیکنم چرا این کار اکی فرض میشه!

وااااااای چه هیجان انگیز.... :) 

ما وقتی رفته بودیم رم و فلورانس، نمیدونستیم باید بلیط رزرو کنیم و دقیقا افتادیم تو همون صف های چند کیلومتری.. و در نتیجه داخل سیستین چپل را ندیدیم.. و لی بقیه جاها را دیدیم...

تو ایتالیا قیمت لباس ارزونه (تا جایی که میدونم)، چون لباسها زود آخر فصلشون میشه و حراج میخورند. بخصوص تو فروشگاه های ovs 

امان از غذاهای ایتالیا... امان از بستنی هاش... مارگاریتا و انواع پیتزاهای سبزیجاتش... حتی ساندویچ های سبزیجاتش...  یعنی نمیشه روزی حداقل یک بستنی نخورد :))

تا همین چند سال پیش (کمتر از صد سال) خیلی از زنها در ایتالیا پوشش حجاب مانند داشته اند، حتی هنوز در بعضی روستاهای جنوب زنان مسن حجاب دارند..

آب دستشویی های ایتالیا از نوع شلنگ نیست، از داخل خودش از یک مجرا آب پاشیده میشه بیرون. احیانا دستشویی های اینجوری پیدا نمیشد؟

از لحاظ نظم و رانندگی مثل ایرانند :)) بخصوص محله های قدیمی و پایین شهر که تمام اماکن توریستی در این محله ها قرار دارند.

متاسفانه یا ایران را نمیشناسند و با عراق اشتباه میگیرند یا تصور میکنند الان در جنگ قرار داره یا فوری میگن احمدی نژاد

هنرهای خیابانی را در فلورانس دیدی؟ موزه ای که مجسمه داود میکل آنژ را به نمایش گذاشته چی؟ موزه داوینچی را فرصت کردی بری؟

ایشالا دوباره بری رم و بستنی و پیتزا بخوری...

پاسخ:
تمام مدت گه اونجا بودیم به یاد شما بودم! :))‌ اون موقع که رفته بودین ایتالیا خیلیییییییییییییییییییییی دلم پیشتون بود :))

آهاااان :)) پس ایشالا که لباس ارزون بوده چون غذا اصلاااا نبود :)) وای واقعا چطوری میشه اونجا زندگی کرد و چاق نشد با اون همه غذای خوشمزه؟:)))

جدی؟؟؟؟ چقدر جالب!!‌در مورد حجاب اصلا نمیدونستم و هیییییییییییییچ ایده‌ای نداشتم.

یعنی کاسه دستشوییش یکیه؟ دو تا نیست؟ من فکر میکردم بیده اونه که دو تا کاسه دستشوییه. یکیش برای دستشویی کردن یکی برای شستن. همه جا یکی بود. اگر اون قابلیت شستنو هم داشته دیگه من نمیدونم :))

واقعا کاش میگفتن جنگ. کاش میگفتن شتر. بیابون. ولی نمیگفتن احمدی نژاد :))))))))))

نه موزه‌ی داوینچی نه اون یکی :(( بلیت برای هییییییییییییییییییییچ جا نبود. هیچ جا!

ممنووووووون:*** ایشالا! واقعا دلم پیش پیتزاها و بستنی‌ها موندهههههههههههه. :)))))

واااااای چه پست خوبی! من هم دلم میخواد :( 

همیشه به خوشی و سلامتی بری جاهای خوب خوب :) 

انشاالله برای ما هم سفر ایتالیا پیش بیاد و از راهنمایی ها و نکاتی که شما و اموای درون تو کامنتش گفته استفاده کنیم. 

+ سفر فنلاند را آیا نوشتی؟ میشه بگی کدوم پستی؟

پاسخ:
ایشالااااا خودتون میرین از نزدیک میبینین :**
سلامت باشین! خیلی ممنون.
در مورد سفر فنلاند اینجا نوشتم.

خیلی عجیبه که الان اینقدر شلوغ بوده و بلیط پیدا نمیشده، چون هنوز اوج فصل سفر نرسیده.. احتمالا بخاطر محدودیتهای کرونایی دو سال گذشته بوده.. امیدوارم یک بار دیگه گذرت بیفته و جاهایی که ندیده بودی را ببینی...

در مورد دستشویی الان یادم افتاد که در اماکن عمومی اکثر دستشویی‌ها آب نداشت (اه اه.. :)) )

مرسی یاد من بودی :)

چون زیاد راه میرن چاق نمیشن، سبزیجات هم زیاد میخورن..

پاسخ:
آخه کربوهیدرات با پیاده‌روی خالی نمی‌سوزه که :))))

+ عجیب نیست که. تعطیلی ایستر بود. گفتن شلوغ‌ترین تعطیلی سال تو رم و فلورانس تعطیلات ایستره. بعد ما خود ایستر ساندی توی فلورانس بودیم :)))

پس چه جور میسوزونند؟ :))

البته پاستا را در مقایسه با ایران نیم پز :)) میخورند لذا شاخص گلایسمی پایینی داره.. و فقط آخر هفته غذای پر و پیمون میخورند... به نظرم کالری دریافتی شون حتی از ما پایین تره :))

ایستر بوده.. خب پس طبیعی بوده...

پاسخ:
درسته 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
ولی من اگر ایتالیا بودم این کارارو نمیکردم که:)))))) تمام مدت پیتزا میخوردم:)))))) ورزشم نمیکردم :))

:))))

پاسخ:
:))))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
هجرت‌نوشته‌ها

مرغ مهاجری هستم در پی وسعت بخشیدن به دنیای خود.

طبقه بندی موضوعی