هجرت‌نوشته‌ها

سلام خوش آمدید

خانه‌ی جدید

دوشنبه, ۹ می ۲۰۲۲، ۰۹:۵۳ ق.ظ

به نظر می‌رسه من کلا ریشه دووندن و یه جا موندن رو بلد نیستم. :))

تو ۱۸ سالگی از اصفهان رفتم تهران و هفت سال موندم و ۳ خوابگاه متفاوت رو تجربه کردم (چمران-وصال-سارا). بعد در ۲۵ سالگی به آمستردام اومدم و در ۳ سال و نیم تو ۴ تا خونه‌ی متفاوت زندگی کردم. :)) و حالا در آستانه‌ی ۲۹ سالگی از آمستردام به لایدن اومدم تا خونه‌ی پنجمم در هلند رو در یه شهر متفاوت تجربه کنم.

لایدن شهر دوست‌داشتنی منه. مرکز شهرش شبیه fairy taleهاست. خیلی شبیه آمستردامه ولی چون کوچولوئه و توریستی نیست، تمیزتره و وایب محلی‌تری داره. فقط شهرش یه مقدار زیادی سفیده. :)‌ الان همه‌ی همسایه‌هام هلندین فکر کنم :)))

لایدن شهر فرهنگیه و قدیمی‌ترین دانشگاه هلند اونجاست که به خاطر علوم انسانی و علوم پایه‌ش معروفه. اون بخش علوم انسانیش باعث شده شهر فرهنگی بشه که یه کم برای هلند عجیبه. :)))))) واقعا کشور فرهنگی نیست از نظر من. :)) هرچند که نقاشای مشهور قدیمی داشته و به هرحال موزه‌های نقاشی زیادی داره که یه کم فرهنگیش میکنن. :))

شاید بپرسین چرا خونه‌مو عوض کردم دوباره؟ که واقعا سوال خوبیه. :)) چون صاحبخونه‌م قراردادش رو تمدید نکرد. اینجا اینطوریه که فقط یک بار میشه قرارداد موقت با مهلت معین (۶ماه تا ۲ سال) بست و بار بعد که تمدید بشه، قرارداد بدون محدودیت میشه. اینطوری مستاجر حق و حقوق زیاااادی پیدا می‌کنه و دیگه صاحبخونه قدرت بلند کردنشو نداره به این راحتیا. :)) صاحبخونه‌ی منم به همین خاطر تمایل به تمدید قرارداد نداشت. اولش که قرار شد دنبال خونه بگردم خیلی خیلی خیلی استرس داشتم. چون واقعا کار سخت و پردردسر و وقت‌گیریه. بعد که شروع کردم به گشتن قیمت‌ها باعث شد شوکه بشم. این وضعیت اقتصادی بعد از کرونا به همراه جنگ شرایط اقتصادی اینجا رو بسیار سخت کرده. تورم زیاد شده،‌قیمت انرژی بی‌رویه رفته بالا، تمام اقلام ضروری زندگی گرون شدن و بعضی چیزا نایاب یا سخت‌یاب شدن (مثل روغن و آرد). قیمت خونه هم به طرز ناراحت‌کننده‌ای بالا رفته. خلاصه که درمرحله‌ی جستجو متوجه شدم که با پولی که سال قبل یه استودیو اجاره کردم فقط می‌تونم یه اتاق ۱۸-۱۹ متری اجاره کنم تو یه خونه مشترک با چندین نفر دیگه. من تقریبا ۲۹ سالمه (چقدر دوست ندارم سن جدیدمو :))) ) و دیگه واقعا نیاز به زندگی مستقل خودم دارم و حوصله‌ی زندگی با چند نفر غریبه رو ندارم. در نتیجه تصمیم گرفتم با توجه به شرایط کاریم که ریموت و آنلاینه و همیشه تو خونه کار می‌کنم، آپشن شهرهای دیگه رو هم در نظر بگیرم. این شد که لایدن -که شهر موردعلاقه‌مه از همون ماه‌های اول هلند اومدن- شد یکی از گزینه‌ها و به صورت اتفاقی خونه ی خیلی خوبی توش پیدا کردم که هم بزرگه هم قشنگه هم قیمتش خیلی مناسب بود. 

اگر می‌خواید بهتون یه تخمینی بدم از افزایش اجاره‌ها در آمستردام، اینطوری بگم که استودیوی ۳۰ متری که پارسال اجاره کردم ۹۰۰ یورو -و گرون بود همون موقع هم- الان شده ۱۲۵۰ یورو‍!!!! یعنی در یک سال ۳۵۰ یورو افزایش قیمت داشته. این وضعیت اجاره‌هاست... و تازه در نظر بگیرید که از بس کوچیک بود این استودیو و من دیگه زندگی مینیمال دانشجویی ندارم و کلی وسیله دارم واسه خودم، و هیچ فضای انباری‌طوری نداشت دائم نفسم می‌گرفت توی خونه... و واقعا به جای بزرگتری احتیاج داشتم.

خداروشکر شرایط کاریم این اجازه رو می‌داد که برم سراغ شهرهای اطراف که اجاره‌ها توشون پایین‌تره و می‌شه خونه‌ی بزرگتر اجاره کرد. خدا کنه بار بعدی که اسباب‌کشی می‌کنم، به خونه ی خودم باشه. اسباب‌کشی واقعا سخته و دیگه دلم نمی‌خواد حالا حالاها مجبور به انجامش باشم...

دیروز به خونه‌ی جدید اومدم و دیشب اولین شبم رو توش گذروندم. اولش یه کم وهمم گرفته بود :))))) چون که تنهام تو یه خونه‌ی نسبتا بزرگ. در مقیاس‌های ایران بزرگ نه،‌ولی در مقیاس‌های اینجا که تا حالا تو استودیهای ۲۴-۲۷-۳۰ متری زندگی کردم بزرگه :))) (۶۸ متره). واسه همین یه کم تنهایی تو خونه وهمم گرفته بود :)) ولی خب بعدش اکی شدم :دی 

صبح که برای نماز بیدار شدم از پنجره‌های بزززررگ و وسیع اتاق خواب چشمم افتاد به صحنه‌ی آسمون و واقعا حس خوبی پیدا کردم. خدا کنه که حس اون لحظه‌م برکت روزهای زندگیم بشه توی این خونه‌ی جدید که خیلی خیلی دوسش دارم. 

 

  • مهسا -

نظرات (۶)

خونه ی جدید مبارک باشه مهسا جان.

ایشالله برات پر از خیر و برکت و حس خوب باشه :)

 

چه خبره این همه تورم تو یکسال!!؟

اسباب کشی کار واقعا سختی هست. امیدوارم خونه بعدی خونه خودت باشه :)

 

۶۸ متر برای یک نفر واقعا بزرگه :) ایشالله تو این خونه شادی های بزرگ برات اتفاق بیافته!

اینجا چقدر از آمستردام فاصله داره؟ 

 

خب دیگه هلندیت زود زود قوی میشه با این همه هلندی زبان اطرافت :) 

پاسخ:
ممنووونم صبا جان:) آره واقعا بزرگه:)))) مثلا کل دیروز اصلا تو نصفش (که پذیراییه) راه نرفتم :))) واقعا عادت ندارم به این حالت :))

وضعیت اقتصادی اینجا خیلیییییییییی خرابه و تورم خیلی بالا رفته... واقعا شرایط سختیه. از طرفی گفتن شاید مالیاتها رو افزایش بدن :)) نیست همینطوریش کم مالیات میدیم!!!

اینجا تا جنوب آمستردام که شرکت ما هست دقیقا نیم ساعت فاصله داره با قطار. تا مرکز آمستردام نزدیک ۱ ساعت با قطار. ولی با ماشین میشه نیم ساعت تا ۴۵ دیقه. کلا خیلی نزدیکه... 

آرههه حسابی فرصت تمرین کردن پیدا میکنم :))) دیگه هیچ بهانه‌ای برای تنبلی نست. چون اینا دیفالت صحبت کردنشون انگلیسی نیست مثل آمستردام. از هلندی شروع میکنن اگر آدم درخواست کنه سوییچ میکنن. تو آمستردام کلا از انگلیسی شروع میکردن :)))

نیم ساعت با قطار؟!!

 

برای ما تو سیدنی این زمان شبیه شوخی میمونه :)) 

 

اونوقت از شمال تا جنوب آمستردام چقدر راه هست با قطار یا رانندگی؟ 

پاسخ:
:))))
آخه در نظر بگیر که سر تا ته آمستردام با قطار ۳-۳.۵ ساعت راهه :)))))))))))))))) کشور قد کف دسته :)) (از استان آذربایجان غربی کوچکتره)

از شمال تا جنوب آمستردام 17 دیقه‌س با ماشین :))))))))))))))

:)) 

 

خونه دوستم تا خونه ما ۸ دقیقه رانندگی هست و از نظر همه و خودمون ما همسایه محسوب میشیم اینقدر که به هم نزدیکیم :)) 

پاسخ:
:)))))))))))
اینجا خیلیییییییییییییییی کوچیکه :))) همه چی نزدیک همه :))
  • همه چی عالیه
  • به نظرم همیشه در حرکت و پویایی خیر زیادی نهفته هست و این دفعه هم قطعا مستثنی نیست و کلی اتفاقات خوب برات رقم می خوره از همون مدا اتفاق هایی که خودت دوست داری 

    برکت شامل هر لحظه زندگی ات

    پاسخ:
    خیلی ممنونم. ایشالا :)

    خونه جدید مبارک باشه، چرا از اول نیومدی همین شهر وقتی میشد با اینهمه تفاوت قیمت خونه گرفت؟ واقعا خوبه با همون پول بشه یه خونه ی دو برابر گرفت. لحظه های خوبی توش داشته باشی عزیزم

    پاسخ:
    ممنوووونم:)
    چون به هرحال اینجا آمستردام نیست :))‌ و من همه‌ی دوستام آمستردامن و اینجوری سخت‌تر میتونم ببینمشون. 
    ممنووووونم کلی :*
  • آوای درون
  • منزل جدید مبارک :)  کلی خاطره خوب و شاد توش بسازی ... من از شما بیشتر خوابگاه عوض کردم :)) ۱۶ آذر و قدس و فاطمیه در چند ساختمان مختلف، و دو تا خوابگاه هم تو ارشد ..

    ۶۸ متر.. چه عالی.. از فاصله زمانی ای که گفتی واقعا متعجب شدم، چون فاصله محل کار تا خونه من این روزا ۳۰-۴۰ دقیقه است، با وسایل نقلیه عمومی خیلی بیشتر...

    امیدوارم دفعا بعد بری تو خونه خودت..

    پاسخ:
    ممنوووووووووووووووووون:)
    قشنگ همه‌ی خوابگاهارو تجربه کردین یه دور :)))
    وای دقیقا درک میکنم چی میگین :))مقیاسای زمانی اینجا خنده‌داره :))‌سر تا ته هلند ۳.۵ ساعت میشه با قطار :)))

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    هجرت‌نوشته‌ها

    مرغ مهاجری هستم در پی وسعت بخشیدن به دنیای خود.

    طبقه بندی موضوعی