هجرت‌نوشته‌ها

سلام خوش آمدید

دکتری

دوشنبه, ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹، ۰۴:۴۹ ب.ظ

کنکور برای من بیش از اونکه یه اتفاق درسی باشه، یه مسیر بود. یه مسیر که توش خیلی چیزها رو که قبل‌تر بلد نبودم تمرین کردم. برنامه‌ریزی کردن رو یاد گرفتم. اولویت‌بندی رو یاد گرفتم. گذشتن از تفریحات و چیزهایی که واقعا دوست داشتم به خاطر هدف‌های مهم‌تر رو یاد گرفتم. یاد گرفتم بلندمدت فکر کنم به جای کوتاه‌مدت. هدف‌گذاری رو یاد گرفتم و ... . هیچ وقت دیگری در زندگی شاید اون حس ۱ ساله‌ی کنکور رو تجربه نکردم/نکنم. (همه‌ی این‌ها به جز استرس وحشتناکیه که کشیدم سرش و همه‌مون می‌کشیم.)

وقتی شروع کردم به آیلتس خوندن -بدون مشورت با احدالناسی و فقط به جستجوی پیدا کردن راهی که برای شخص من بهترین باشه و بهتر از بقیه جواب بده- هم یک چنین چیزی رو تجربه کردم. ولی این بار خیلی متفاوت و جزئی و متمرکز و کوتاه‌مدت.

حالا این روزها دارم می‌فهمم که با چه دید اشتباهی دکتری رو شروع کردم. دکتری یه مقطع تحصیلی مثل مقاطع قبلی نیست. دکتری یه مسیره. یه جور «سفر شخصی». که خودت باید توش هدف‌گذاری کنی و برنامه‌ریزی کنی. یاد بگیری که نه بگی. حتی به چیزهایی که با تمام وجود دوست داری یاد بگیری یا روشون کار کنی نه بگی. چون وقتی برای همه‌چیز نداری وباید از بینشون انتخاب کنی که وقتت رو به چی اختصاص بدی. این روزها اگر کسی ازم بپرسه: دکتری خوندن سخته؟ بهش می‌گم سخت‌تر از هر کار دیگریه که قبل‌تر تو زندگیم انجام دادم. ولی همین سختی‌هاش قشنگ و خواستنیش میکنه. همین سختی‌هاشه که باعث می‌شه من دلم نخواد ولش کنم و برم تو شرکت کار کنم با حقوق بیشتر.

واقعیت اینه که خیلی بد شروع کردم و یک سال خیلی بدی گذروندم چون نمی‌فهمیدم دارم چی کار می‌کنم. چون ماهیت دکتری رو نمی‌دونستم. چون اشتباه کرده بودم. و الان هم خیلی مطمئن نیستم که بتونم مسیرم رو اینجا ادامه بدم. شاید لازم باشه رها کنم. شاید لازم باشه بکشم عقب. ولی حتی در اون صورت هم چیزی که مطمئنم اینه که باز از نو اپلای میکنم و باز از نو می‌خوام که دکتری بخونم. و هیچ چیزی رو تو زندگی حرفه‌ای/تحصیلیم تا الان بیشتر از این نخواستم.

 

 

  • مهسا -

نظرات (۵)

تجربه من خیلی متفاوت و محدوده. ولی خب کار ارشدم از ایده تا اجرا با خودمه. کمک جزئی میتونم بگیرم. ولی عملا تنهام. حالا که این روزا میرم دانشگاه، کار میکنم، تصمیم میگیرم چیکار کنم، مجبورم براش درس بخونم و خیلی جزئیات دیگه، دقیقاً میبینم اینجور زندگی همون چیزیه که دلم میخواد. قطعا تمام اینا تو دکتری پررنگ تر میشه.

پاسخ:
خیلی خیلی خیلی خیلی پررنگ‌تر از ارشد. من تصورم از دکتری روند ارشد بود در اسکیل بزرگتر. ولی واقعیت اینه که اصلا اینطور نیست. روند کلی دکتری کاملا متفاوته. 
  • الهه ابوالحسنی شهرضا
  • خیلی خوب گفتی

    پاسخ:
    :بغل محکم

    وقتی اینقدر میخواهی اش که حتی اگر کنار بگذاری اش دوباره اپلای میکنی، مطمئن باش از پسش برمیای. این لحظات خستگی و ناامیدی را همه دانشجویان دکترا تجربه میکنند، حتی اگر از بیرون قوی و پرانرژی به نظر بیان. مطمئنم از پس این سفر شخصی برمیای

    پاسخ:
    ایشالااا ولی آخه می‌ترسم بیرونم کنن:))

    این اتفاق نمی افته انشاالله. برنامه ریزی کن که خیالت راحت بشه.

    پاسخ:
    آیم تراااایینگ. دعام کنین :***

    چشم :* :* :*

    پاسخ:
    :****

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    هجرت‌نوشته‌ها

    مرغ مهاجری هستم در پی وسعت بخشیدن به دنیای خود.

    طبقه بندی موضوعی